Dag 3: Tijgerbalsem wordt KOUD - Reisverslag uit Xinyi, China van Miss T. - WaarBenJij.nu Dag 3: Tijgerbalsem wordt KOUD - Reisverslag uit Xinyi, China van Miss T. - WaarBenJij.nu

Dag 3: Tijgerbalsem wordt KOUD

Blijf op de hoogte en volg Miss

19 December 2013 | China, Xinyi

Als ik dit intyp is het 19:24 ‘s avonds. Vandaag was een goeie dag, en dat terwijl het één van de zwaarste dagen van de week is - volgens de andere leerlingen. Op chronologische volgorde begint het verhaal van deze dag gisteravond, toen ik slim dacht te zijn door tijgerbalsem te gebruiken. “Voor soepele spieren en gewrichten” staat op het potje. Dat wilde ik wel! Dus smeerde ik beide bovenbenen in, m’n onderrug, m’n enkels en een deel van m’n schouders. Ik had er een beetje spijt van dat ik die grote tube warmte lotion, waar ik in de drogisterij nog naar staarde, niet had gekocht. Dat potje tijgerbalsem was zo klein! De spijt werd echter nog groter toen de balsem begon te werken… Hij werd namelijk KOUD. Langzaam veranderde elk ingesmeerde deel van m’n lichaam in een ijsklompje. Ik heb 1 – 1,5u onder de dekens liggen rillen totdat de balsem was uitgewerkt, mijn lichaam weer wat warmer werd en ik eindelijk voldoende ontspande om in slaap te vallen. Al veel te snel ging de wekker weer.

** 6.20 TAI CHI **
Om 6:20 is er weer Tai Chi, maar deze keer sla ik hem expres over. De donderdag is één van de zwaarste dagen, en ik wil zeker weten dat ik de dag door zal komen. Mijn wekker gaat dus pas om 6:30 in plaats van 5:45. Normaal heb ik geen half uur nodig om mijn tanden te poetsen en sportkleding aan te doen (de enige twee dingen die ik hier hoef te doen om klaar te zijn voor de dag), maar normaal gesproken is hier niet van toepassing. Ten eerste heb ik overal spierpijn, ten tweede ben ik stijf na de nacht, en ten derde trekken mijn spieren meteen samen zodra ik onder mijn warme deken vandaan kom en de ijskoude lucht in stap. Combineer die drie, en een taak zoals het aantrekken van je sokken kost minimaal 10 minuten, gepaard met hevig gesteun en gekreun.

Hetzelfde geldt als ik me ’s nachts wil omdraaien in bed. Dat gaat letterlijk centimeter voor centimeter, met een korte adempauze tussen elke beweging door. ‘Hmm, m’n rechterschouder doet pijn, laat ik op links gaan liggen’. Schuif, adem. ‘Nog een stukje meer draaien’. Schuif, adem. ‘Waarom ben ik niet in de zomer gekomen?’ Schuif, adem. ‘Ohhh, m’n rug doet ook zeer’. Schuif, adem. ‘Laatste stukje, dan lig ik op m’n andere zij’. Schuif, adem…. ‘Ahh, we zijn er. (…) Shoot. Deze schouder doet nog meer pijn om op te liggen’. En dan begint het hele circus weer opnieuw tot ik op m’n rug lig. Bij elke halve centimeter die de deken omhoog komt, komt er een vlaag ijskoude lucht naar binnen. Ik slaap met vier lagen kleding aan en een dubbele deken.

** 7:00 BREAKFAST **
Exact dezelfde gerstepap, alleen wat steviger omdat de leerlingen gister hadden geklaagd dat de pap te waterig was. Ik vind het nog steeds prima. Er wordt niet veel gepraat tijdens het ontbijt. Ik doe een poging om een gesprek aan te knopen, maar verder dan “Did you sleep wel?” “Yeah. You?” komen we niet echt. Meestal is het antwoord trouwens ‘nee’, haha. Het wordt ’s nachts echt koud, en de electrische dekens die ze hebben verschaft zijn wel fijn maar worden niet zo heel warm. Daarnaast zijn de bedden gemaakt voor Chinezen, dus alle langere jongens passen niet in hun bed hier. Lol. Klein is fijn. :p Het lijkt er wel op dat de tijgebalsem heeft gewerkt. Ik heb iets minder pijn dan voorheen.

De drie lessen van de dag zijn Qi Gong, Conditioning en Power Training.

** 8.30 DE EERSTE LES: QI GONG **
Qi Gong is de ‘harde’ versie van Tai Chi, maar nog steeds heel rustig. De focus ligt op de ademhaling, en het rekken en strekken van de spieren zodat ze ontspannen. We leren elke keer korte routines, zoals vandaag enkele bewegingen van de tijger. Voorbeeld oefening: armen in een wijde cirkel omhoog, handen boven je hoofd krommen als klauwen die in de lucht grijpen, vuisten maken en armen in een rechte lijn van boven je hoofd naar beneden ‘trekken’. Handen weer openen, opnieuw als klauwen rond laten draaien tot een vuist en vervolgens omhoog ‘duwen’. Je strekt je hierbij zo ver mogelijk uit en ademt diep in en uit. Deze oefening is goed voor de ruggengraat, onder andere. We leerden ook nog enkele andere routines, die leuk waren om te doen, maar redelijk saai om te beschrijven, dus dat zal ik jullie besparen.

** 10.00 DE TWEEDE LES: CONDITIONING **
Samengevat komt het hierop neer: je vormt een tweetal en slaat op de ander in zodat hij/zij ‘harder’ wordt. Schoppen kan ook. Haha. Daarna ga je met een beanbag op de grond zitten en sla je herhaaldelijk met je vuist tegen de beanbag zodat je vuisten harder worden. Tot slot rol je met een houten stok over je scheenbenen alsof je deeg uitspreid met een deegroller, zodat je scheenbenen (je snapt ‘m al:) harder worden. Alles dat door deze zelfkastijding minder gevoelig wordt, is ook minder kwetsbaar tijdens een gevecht. Alleen maar voordelen dus! :P
Bij deze les had ik geluk. Devina liet mij eerst slaan/schoppen, en tegen de tijd dat we daar klaar mee waren was de les al bijna om. Mijn conditioning duurde dus maar een half uurtje. Twintig vuistslagen tegen beide bovenarmen, twintig keer gechopt op m’n schouders, dertig vuistslagen op m’n rug (terwijl ik voorover boog en mijn rug recht hield), twintig keer een schop tegen m’n benen: binnen- en buitenkant van je scheenbeen, binnen- en buitenkant van je bovenbeen. Als dit nu afschuwelijk klinkt, geen zorgen. Met alle pijnlijke spieren was dit eigenlijk wel lekker. Haha! Vooral omdat Devina nog niet zo hard sloeg (lang leve medeleven met beginners), was het eigenlijk een soort van massage. Het scheelt waarschijnlijk dat ik zoveel heb gesport toen ik jong was, daardoor heb ik nog steeds aardig wat spiermassa om de klappen op te vangen. Tenminste, Devina merkte op dat het hielp dat mijn lichaam “solid” was, en ik gok dat dat zoiets betekent. Daarnaast helpt het ook dat ik gewend ben aan pijn. Met turnen val je om de haverklap wel ergens vanaf. En heb je wel eens een Indonesische massage gehad? Ik weet niet meer hoe het heet, maar ze ‘masseren’ je met hun ellebogen en het voelt als een pijnbank. Mijn moeder liet zo’n masseur regelmatig komen toen wij kinderen waren. En nu pluk ik daar de vruchten van. Bedankt mam! :)

** 12.00 LUNCH **
Wederom rijst met verschillende side dishes, allemaal even lekker, gevolgd door een dutje. Eigenlijk best een prima schema, zouden ze in Nederland ook moeten invoeren! Haha.

** 14.00 DE DERDE LES: POWER TRAINING **
Alles dat de spieren sterker maakt. We beginnen gelukkig met een warming up in de vorm van een spelletje. De trainingshal wordt in twee delen opgesplitst en de leerlingen in twee groepen. We doen een vorm van tikkertje. Het voordeel van een warming up in de vorm van een spelletje, is dat je veel korte stukjes rent. Je wordt wel warm, maar het voelt niet als een warming-up. You’re just having fun. De hele groep is erg sportief en er wordt ook veel gelachen tijdens de spelletjes. Ik was niet zo goed in tikken, maar ik heb wel twee keer Master Tang ‘gevangen’ toen hij de tikker was. Mwuahahaha! Score!!

Daarna kwam het echte werk: push-ups eerst. Op de eerste tel van de Master zak je omlaag, op de tweede tel mag je pas weer omhoog. Dit. Was. Zwáár. Na enkele keren moest ik verder op mijn knieën, anders kwam ik überhaupt niet meer omhoog. Hierna vormden we twee rijen en moesten we op diverse manieren naar de overkant van de hal. Springend bijvoorbeeld. Kruipend als een sluipende kat, met je borstkas max 10 cm van de vloer. Of door je elke keer na een push-up zo hard omhoog te duwen dat je een ‘sprongetje’ vooruit maakte. Ik omschrijf het allemaal zoals het hoorde, maar uiteraard zagen mijn bewegingen er niet per sé hetzelfde uit als die van de rest. Vooral die sluipende kat was bij mij meer een lopende hond. Haha. Master Tang kwam nog naar me toe “You, body lower, body lower”. Ik hóór je wel, maar het is deze hond of een crashdown, trust me. Knikkend kruip ik verder.
Na het groepsgedeelte ga je verder in tweetallen. Je begint weer met push-ups. Geen gewone push-ups, maar push-ups waarbij iemand tegenover je zit. Elke keer dat je omhoog komt, moet je even op één arm steunen, zijn/haar hand pakken en omlaag duwen en dan weer de volgende push-up. De beweging lijkt op armpje drukken. Dit moet 20 keer. Ik heb de 10 gehaald, haha. Er waren nog een paar ander oefeningen die ik niet meer precies weet, en toen kwam de handstand. Tien seconden op je handen staan tegen de muur. Vijftien jaar geleden kon ik dat zelfs zonder muur. Vandaag zak ik bij de eerste tel al door m’n armen. Het is niet dat ik geen handstand meer kan, maar na alle training kunnen mijn armen het niet meer aan. Na een paar minuten rust komt de tweede poging, nu met een jongen aan beide zijde om mijn benen omhoog te houden. Deze keer gaat het beter: ik kan 10 seconden op mijn armen blijven staan voor ik erdoorheen zak. Ik maak de oefening af terwijl ik letterlijk op mijn hoofd sta. Een ‘handstand’ op je hoofd traint je nekspieren, kennelijk. En aangezien mijn hoofd lekker zacht landt op de jas die ik op aanraden van Richard al had klaargelegd, hou ik de laatste 20 seconden zo makkelijk vol. Yay!

** 16.00 DE VIERDE (OPTIONELE) LES: BA CHI ** i
Eigenlijk heb ik geen idee hoe deze les heette, maar het klonk ongeveer zoals wat hierboven staat. Haha. Deze les is niet verplicht. Hij wordt gegeven door Master Bao. Ik mag Master Bao heel graag. Hij straalt een sterke innerlijke rust uit, maar zodra hij beweegt veranderd zijn hele lichaam in een razendsnelle uitbarsting van kracht. De oefeningen die hij ons hier leert zijn vergelijkbaar. Je lichaam is in een ontspannen houding, je maakt een kleine terugtrekkende beweging en dan stoot je je arm keihard naar voren. De kracht komt echter niet vanuit je arm of schouder, maar hoort vanuit je hele bovenlichaam te komen. Hij legt het uit als een waterfles die je vult met heet water. Door de warmte zet de hele fles geleidelijk uit, maar alle kracht komt op één punt eruit wanneer de dop eraf vliegt. Zoals hij het voor doet ziet het er supercool uit! Ik weet niet of mijn beweging er vergelijkbaar uitziet, maar ik vind deze vorm van kung-fu erg leuk om te doen. Dit ga ik vaker doen.
Oh ja, en mocht je je afvragen waarom ik na 6 uur trainen nog een optionele les volg: er zijn maar twee manieren om warm te blijven, weet je nog? Ik kan in bed gaan liggen, of deze les volgen. Ik ben blij dat ik het laatste heb gedaan. Overigens zijn anderen hier nog veel toegewijder dan ik. Zij trainen in de avond ook nog een paar uur zelf, of met elkaar. Of gaan nog een extra rondje rennen. o_O

  • 29 December 2013 - 13:14

    Tjin:

    OMG wat een verhaal. Wel heel leuk dat je dit profiel hebt aangemaakt. Dat zal een hoop mensen (je moeder :-D) gerust stellen. Heel veel plezier en volgens mij is die sixpack er nu al. Oef... Can't wait for the next story! Xx

  • 30 December 2013 - 03:26

    Joelle:

    My God!!
    Als ik het leest, krijg ik al die rillingen al ervan. Ik dacht dat ik best wel sport fanatic ben.....maar jij bent nog erger ~~ keep up met de posts, ik zal van tijd tot tijd ervan genieten :P

  • 13 Januari 2014 - 14:51

    Sophia:

    wat een ontberingen...verschrikkelijk...maar zoooo knap dat je dit doet..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miss

...

Actief sinds 26 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1634
Totaal aantal bezoekers 5993

Voorgaande reizen:

17 December 2013 - 16 Januari 2014

Shaolin Kung-fu in China

Landen bezocht: